1
febrer

A vista de campanar

Exposició fotogràfica


Del 20 de febrer a l'1 de maig de 2016. Dissabtes de 10 a 17h i diumenges de 10 a 14h
Campanar de la Pietat

Prorrogada fins el dia 1 de maig

 

Aquesta exposició de fotografies a les teulades i terrats al voltant del campanar de la Pietat mostra en 360º les diferents mirades dels fotògrafs contemporanis a la realitat d’ara mateix.

La jove generació de fotògrafs ha entès que la càmera és portable. No els atura res, no s’han quedat quiets esperant oportunitats a casa. Roden el món i ens porten les fotografies que han estat el fruit de la seva experiència vital. Han aconseguit expressar-se lliurement i d’aquesta manera expressar sense pautes ni crosses el món contemporani ple de contradiccions però també d’esperança.

Tots en son professionals, però tenen un alt grau de qualitat formal i conceptual que ens fa dir-los també artistes. Les seves fotografies no són només documents periodístics, ens expliquen matisos tal com ho fan els poemes, ens fan vibrar com ho fa la bona música, ens deixen pensant com ens deixen les pel·lícules d’autor i ens mostren el que som formulant-nos mil preguntes.

 

 

Fotògrafs participants:

Cliqueu a sobre de la imatge per veure la biografia de cada autor.

Arnau Bach
 (Barcelona, ​​1981) Va estar becat en el postgrau de fotoperiodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona. Després de treballar durant sis anys a El Periódico de Catalunya i a Público, decideix començar un treball personal que es concreta en projecte "SUBURBIA", un assaig fotogràfic en blanc i negre sobre la vida quotidiana dels joves en els suburbis de París ( 2006 – 2012) amb el qual va rebre diferents distincions internacionals.  Ha participat en diferents exposicions d’àmbit nacional i internacional, com ara Guatephoto (Guatemala, 2015), Bursa Photo Festival (Turquia, 2015), United Photo Industries gallery (New York, EUA. 2015), Organ Vida Interantional Photo Festival (Zagreb, Croàcia, 2015), Tokyo International Photography Festival (Japó. 2015), Cosmos Gallery (Paris, França. 2015) LUMIX Festival for Young Photojournalism (Hannover, Alemanya. 2014), DOCField Festival (Barcelona, ​ 2014) "A cop d'ull" (Virreina, Barcelona, 2014), Noorderlicht Photo Festival (Groningen, Holanda. 2013) i Museum of Photographic Arts (San Diego, EUA. 2013)
 http://www.arnaubach.es/
Consuelo Bautista
 (Bogotà, Colombia) és llicenciada en Publicitat. Viu a Barcelona on exerceix com a fotògrafa independent col·laborant amb diversos mitjans de comunicació: La Vanguardia,El Periódico i habitualment amb el diari El País. Ha viatjat a Cuba, Colòmbia, Israel, Montenegro,Galícia, Astúries, Barcelona, Marroc, Senegal i Mèxic, per tal de desenvolupar projectes documentals en els quals reverteix una especial visió d'autora. Projectes que ha exposat i publicat en fotollibres, revistes i catàlegs a nivell nacional i internacional. Al 2007 li va ser atorgat el premi "Arts plàstiques Ciutat de Barcelona" pel projecte "Als invisibles". Ha estat membre fundadora de l'associació Centre De Fotografia Documental De Barcelona, una iniciativa amb la qual es va iniciar la posada en valor de la fotografia documental.

www.consuelobautista.com

David Ramos
(Barcelona, 1977) És graduat per la Escola de Fotografia de la Universitat Politècnica de Catalunya en Fotografia i Comunicació. Col·laborador habitual per l’agència Getty Images amb base a Barcelona, cobrint noticies i els principals esdeveniments esportius arreu del món. Combina la seva feina editorial amb encàrrec comercial per algunes de les principals firmes esportives.
http://www.davidramosphoto.com
Elisenda Pons
(Barcelona) va estudiar Belles Arts i va completar els seus estudis de fotografia a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya. Combina el seu treball com a fotoperiodista, del que porta 25 anys a El Periódico de Catalunya cobrint la informació diària i fent reportatges, amb els seus viatges arreu el món en els quals realitza els seus projectes personals i col·laboracions amb les ONGs Ulls del Món, Arquitectes Sense Fronteres, PSV, Fundació R. Martí i Bonet, documentant el seu treball d’ajuda a l’Àfrica, Llatinoamèrica i Àsia. Ha exposat en centres d’art i galeries a Espanya i Portugal i ha participat en diferents projectes editorials.
http://elisendapons.com/
Emilio Morenatti
(Jerez de la Frontera, 1969) és Màster en Fotoperiodisme per la Universitat de Londres. Publica les primeres fotos en un diari de Jerez mentre estudia disseny gràfic. Poc després es contractat per l'Agència Efe per cobrir esdeveniments nacionals i internacionals. Al 2003 es contractat per l’AP (Associated Press) com a corresponsal a l'Afganistan i més tard a l'Orient Mitjà (Gaza i Jerusalem). El 2007 s’estableix com a coordinador de la xarxa d’AP al Pakistan, on perd part d’una cama en un atemptat. Després d'un llarg procés de rehabilitació als Estats Units, s’estableix a Barcelona ​​des d'on s’encarrega de la producció fotogràfica a Espanya i Portugal per l’AP i segueix viatjant. És entrenador oficial del World Press Photo a través de tallers d’ètica fotoperiodística. Ha rebut desenes dels més importants premis de fotoperiodisme, entre els quals destaquen: The Fuji European Press Awards 1996, Pictures of the Year International (PoYI) 2007, menció d’Honor World Press Photo 2007, Fotopress 2009, finalista Pulitzer 2010 -amb altres col·legues d'AP-, Premi Godó 2010, Premi Ortega i Gasset 2013 i  World Press Photo 2013, etc.
Enric Maciä
(Barcelona, 1978) estudia fotografia a l’Institut dʼEstudis Fotogràfics de Catalunya, s’especialitza en bodegó publicitari, fotografia d’autor i periodisme. A l’any 2004 comença la seva activitat professional treballant com a fotògraf independent. Actualment col·labora amb diverses revistes i editorials, també ha publicat treballs en diaris com El País i El Periódico de Catalunya. Ha realitzat diverses exposicions individuals i col·lectives. Es defineix com un fotògraf il·lusionista per la màgia que expressa a través de les seves fotografies.
www.enricmacia.com
Eugeni Gay
 (Barcelona, 1978) és llicenciat en Biologia però el seu interès ha estat l’antropologia que l'ha portat a fotografiar realitats que li són alienes en un intent d’entendre el comportament humà. Ha publicat els reportatges fruit dels seus viatges en diferents revistes - El País Semanal, Lonely Planet, Descobrir Catalunya i Altair-, es van exhibir a festivals -Trafic, SevillaFoto, Festival de Fotografia i Periodisme de Gijón, FineArt Igualada o el Festival Internacional de Fotografia de Valparaiso - i es van exposar a diverses ciutats espanyoles. En aquest moment treballa dos temes a llarg termini i amb una perspectiva més personal: “Déus de Quitrà”, projecte guanyador a l’Invernadero 2011, i “Des de l’Illa Quàntica”. Ha rebut el premi Nou Talent Fnac i el “Premi revelació SAIF” del festival Voies Off d’Arles i ha estat finalista Golden Camera i NexoFoto. La seva obra està present en importants seleccions de fotografia internacional a la web.

www.eugenigay.com

Israel Ariño
 (Barcelona, 1974) és professor a la Facultat de Belles Arts de Barcelona, feina que fa compatible amb una tasca important com a editor a Ediciones Anómalas i la producció d'obres personals que ha exposat regularment des de 2001, tant individualment com en les col·lectives més importants del recent panorama contemporani. Forma part del catàleg d’autors de la Galeria Tagomago de Barcelona i la Galerie VU’ de Paris. L’any 2012, el seu llibre Atlas (Ediciones Anómalas, 2012) s’exhibeix a l’exposició dels millors fotollibres contemporanis al MNCARS de Madrid. Ariño explora universos des de l'emocional. Amb la fotografia cartografia espais de ficció plens de significacions per tal de qüestionar l'experiència raonada. La seva obra apel.la al més poètic de la imatge.

www.israelarino.com

Jo Exposito 
(Barcelona, 1973) és fotògraf y editor gràfic. Format a l’Institut d’Estudis Fotògrafics de Catalunya. El seu projecte "Hostes de Déu" va obtenir la beca Fotopress de la Fundació La Caixa (2009). Ha participat en diverses exposicions y projectes editorials. Els seus projectes, d’una profunda humanitat descriuen l’ànima de les persones immigrants d’altres cultures, sovint invisibles als ciutadans occidentals.

www.joexposito.com

Jon Uriarte
(Hondarribia, Guipúscoa, 1980) va realitzar els seus estudis de fotografia a l'Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya i a l'ICP de Nova York, completant amb un màster en Teories i Projectes Artístics a la Universitat Europea de Madrid. Va fundar el Photobook Club Barcelona, és professor a IDEP i organitza el programa internacional de fotografia contemporània Widephoto. Ha publicat en mitjans nacionals i internacionals com Spiegel, La Repubblica, El País o The New York Times Magazine. I ha exposat en festivals com PhotoEspaña, Getxophoto o el Sarajevo Winter Festival, i en espais d'art com La Casa Encendida (Madrid), Koldo Mitxelena (Donostia-Sant Sebastià), Studio 304 (Nova York ), Cercle de Belles Arts (Madrid), HBC (Berlín) o la Sala d'Art Jove (Barcelona).
www.jonuriarte.com

 

 

 Com que a la fotografia és inseparable el contingut de la forma, el missatge del mitjà, el document de l’expressió del seu autor, en aquesta mostra s’ha procurat fer una tria en la qual brillés el llenguatge i les preocupacions discursives dels autors, sense deixar de banda les temàtiques contemporànies que ara preocupen als ciutadans que s’aproparan a veure l’exposició.

També ha estat important que la tria mantingués l’aire lúdic i poètic a què ens introdueix la pujada de les escales del campanar. Fora fàcil caure en el pessimisme i negativitat que normalment sovinteja en les exposicions de fotografia documental. La dificultat rau, precisament, en mostrar l’esclat d’esperança, de vida i de futur en pau que es manté viu en mig dels conflictes.

Es tracta d’una exposició per a tots els públics, sobretot pel públic familiar que tindrà l’oportunitat de pensar, de parlar amb els fills, de fer-se preguntes i preguntar, de donar-se explicacions per tal d’entendre les fotografies. La pujada al campanar els obligarà a concretar el seu punt de vista en front el món actual.

Laura Terré Alonso

 

 

 

 

 

Lurdes R. Basolí
 (Barcelona, 1981) és Llicenciada en Comunicació Audiovisual i Postgrau en Fotoperiodisme. Combina els encàrrecs fotogràfics i la docència amb els projectes personals que presenta en exposicions arreu el món. Ha rebut prestigioses beques i premis, com ara el FotoPres'09, l’Inge Morath Award de Magnum, el Joop Swart Masterclass de World Press Photo i l'Ani PixPalace de Visa pour l'Image. Ha col·laborat amb nombroses publicacions nacionals i internacionals: El País Semanal, La Vanguardia Magazine, El Mundo Magazine, El Dominical d'El Periódico, Cambio 16, Interviú, The Sunday Times Magazine, Expresso, Internazionale, La Nació, L'Universal, etc. Ha impulsat i codirigit 'Danube Revisited: The Inge Morath Truck Project', un road-trip fotogràfic de 8 dones en homenatge a una pionera, que serà exposat al Festival PhotoEspaña 2016.

www.lurdesbasoli.com

Marta Ramoneda
(Sabadell, 1977) és llicenciada en Dret i en Antropologia social i cultural. Ha treballat com a fotoperiodista freelance, representada per l'agència Polaris Images, i les seves fotos han aparegut en mitjans internacionals com The New York Times, Newsweek, Time, Stern, Paris Match o View, entre altres. És col·laboradora habitual d'UNICEF, per a qui ha documentat els projectes i la situació de la infància a diferents llocs del món. L'any 2008 va guanyar una beca Fotopress de la Fundació La Caixa per un treball sobre la comunitat transgènere al Pakistan. Actualment combina la seva feina com a fotògrafa amb el treball en diferents projectes de cooperació internacional.
Núria López Torres
(Barcelona) Va estudiar a l'Institut d'Estudis Fotogràfic de Catalunya amb màster en fotoperiodisme a l'escola IDEP de Barcelona. Centra el seu treball en temàtiques relacionades amb la dona, les identitats, el gènere, les sexualitats i les violències . Des de l’òptica de l'antropologia social els seus treballs esdevenen assajos fotogràfics més enllà de la documentació. Ha publicat a Interviú, El Periódico de Catalunya, Marie Clair, Jo Dona, Revista Mia, Zazpika, El País, The Caravan, El Món, Lonely Planet, Al-Jazeera, The Guardian i La CNN, etc. Els seus projectes han estat exposats a museus i centres d’art a Espanya i arreu el món (Malàisia, Brasil, Perú, Argentina, Guatemala, Mèxic, Panamà, etc.)
http://www.nurialopeztorres.com
Paola de Grenet
 (Milà, Itàlia, 1971) Comença a treballar com fotografa a Londres el 1999, desprès d'acabar els seus estudis en disseny gràfic a Camberwell College of Arts. Des de 2003 viu i treballa a Barcelona. Ha col·laborat amb The Guardian, l'editorial MacMillan, Ojo de Pez, Jo Dona, Fora de Sèrie i El Magazine (El Mundo), MarieClaire i Virginia Quarterly Review (EUA). Ha estat finalista a Descubrimientos PhotoEspaña amb el projecte "The Waiting Room". Ha exposat a CaixaForum, PhotoMiami, Berlineliste and Art Madrid, entre d'altres. Ha guanyat la beca FotoPress ‘07 (La Caixa, Barcelona) i el premi Marc Pesaresi 2009 (Itàlia).
El seu treball s'enfoca principalment en el retrat i el reportatge.

www.paoladegrenet.com

Pep Bonet
 (Mallorca, 1974) és fotògraf i cineasta documental que desenvolupa projectes personals i encàrrecs per a les ONG. Ha viatjat arreu capturant les realitats més crues del món desequilibrat en què vivim. Els seus projectes a més llarg termini se centren en l’Àfrica, on ha fet el seu assaig fotogràfic més reconegut "Fe en el caos”. També és conegut pel seu reportatge dels Motörhead,dels quals ha creat un document visual excepcional, que encara continua elaborant. Amb tot ha publicat nombrosos llibres i les seves obres es poden veure en exposicions arreu el món. La seva obra ha estat premiada amb nombrosos guardons. Va ser Kodak Young hotographer l'any 2003. La Fundació Luchetta a Triestre el va triar com a millor fotògraf de premsa de l'any 2004 i l'any 2005 va rebre el W. Eugene Smith Humanistic Grant. Juntament amb l'equip Altamar va rebre tres World Press Awards (2007, 2009 i 2013). Finalment, aquet any 2015 ha rebut el prestigiós premi de la Fundació Horbach.

www.pepbonet.com

Roger Grasas
(Barcelona, 1970) Llicenciat en Filosofia (Universitat de Barcelona), Diplomat en Òptica (UPC) i  Graduat en Fotografia (U.P.C.).  Entre 1997 i 2004 compagina la docència en fotografia amb la producció de reportatges socials per a diverses ONG’s i càtedres de la UNESCO.  Al 2005 funda l’estudi Bisou de Fotografia on s’especialitza en  reportatge editorial i de viatges. L’any 2009 inicia una nova etapa professional als països del Golf Pèrsic. Prenent  el viatge com a fil conductor i amb un estil  força documental,  l’obra de Roger Grasas investiga conceptes com l’alienació,  l’estranyament i l’hiperrealitat en el marc d’una  societat postcapitalista i altament tecnològica. Entre els seus darrers treballs destaquen ‘At€nea’ (2012)  i ‘Inshallah’  (2009-15).  Sota el pseudònim de Sasha R. Gregor (alter ego amb el qual produeix treballs fotogràfics amb un marcat contingut científic) ha  firmat sèries com ’10 -9 (2000)  o ‘Lacrimosa’  (2005) Els seus treballs han estat exposat en galeries d’Espanya, França, El Salvador, Mèxic i Aràbia Saudí. 
https://www.facebook.com/roger.grasas
Samuel Aranda
Samuel Aranda (Santa Coloma de Gramenet, 1979) ha documentat durant els últims 15 anys les migracions, els conflictes i les qüestions socials arreu el món. Ha treballat per a The New York Times a l'Orient Mitjà i l’Àfrica, també ha cobert informació al Pakistan, Líban, Egipte, Iemen, Colòmbia, Xina i Transnistria per a National Geographic, Sunday Times Magazine, GEO, Stern, El Món i El País Semanal. Ha estat colpidor el seu reportatge sobre la crisi espanyola, publicat a The New York Times. El 2006 va rebre el Premi Nacional Espanyol de Fotografia de ANIGP-TV, amb una pel·lícula sobre els immigrants africans. El 2012 va ser guardonat amb el World Press Photo de l'Any. En el mateix any, la seva ciutat natal de Santa Coloma de Gramenet li va atorgar el "Premi Ciutat". Les seves fotografies han estat exposades a la Fundació Telefónica (Xile), la Fundació Caixa (Brasil), CCCB (Barcelona), La Virreina (Barcelona), Visa Pour L'Image (Perpinyà), Silk Road Gallery (Teheran) i a l'Institut Cervantes a Nova York i Tunísia. Actualment viu a Crespià, a la Catalunya rural i és membre de Panos Pictures.
http://samuelaranda.net
Toni Arnau
 Actualment viu i treballa entre Barcelona i Llatinoamèrica. Va estudiar fotografia a l'Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya. Ha estat premiat per la Secretària de Joventut de la Generalitat de Catalunya, la Universitat Centro americana d'El Salvador, per la Unió Europea i l'Institut Nacional de la Joventut (INJUVE). Ha obtingut el premi al millor llibre de fotografia que atorga el prestigiós Picture of the year (POYi) per En el Camino (Blume 2010). Els seus treballs han estat realitzats en països com Nepal, Índia, Bòsnia, Perú, El Salvador, Mèxic, EUA, Hondures o Argentina. Ha exposat a Barcelona, Madrid, Roma, Perpignan, Buenos Aires, San Salvador, Mèxic o Miami. És membre fundador de RUIDO Photo, organització independent que produeix i fa difusió de projectes documentals sobre temàtiques de Drets Humans.
http://www.ruidophoto.com/photo/
Xavier Cervera
és fotoperiodista amb seu a Barcelona. És col·laborador habitual del diari La Vanguardia, professor associat de la UAB i membre de l’agència fotogràfica independent Panos Pictures del Regne Unit.
http://www.panos.co.uk/stories/1-5-1376-1870-XCE/Xavier-Cervera/

Informació addicional

Laura Terré, comissària "A vista de campanar"

Laura Terré Alonso (Vigo, Espanya, 1959), és doctora en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. La seva especialitat és la Historia de la Fotografia Espanyola. El seu treball d'investigació s’ha centrat en la generació de fotògrafs que van pertànyer al grup AFAL durant les dècades de 1950/1960, reflectit en la publicació Afal (1956 - 1963) Història del Grup fotogràfic, publicat per Photovision el 2006. Ha comissariat a prop de trenta autors i autores cabdals de la història de la fotografia espanyola, amb les seves publicacions corresponents. Ha estat sòcia fundadora del Centre de Fotografia Documental de Barcelona (2003-2010) del qual ha estat presidenta durant 7 anys, portant a terme un projecte centrat en l’actualització del discurs de la fotografia documental per tal de convertir-la en experiència estètica i de pensament contemporanis. Dins aquest programa, va dirigir TRAFIC, experiència fotogràfica en les seves edicions 2007, 2008 i 2009, desenvolupades al CCCB. Ha coordinat el projecte Art Contemporani en els Centres Cívics: Art i Frontera de 2000 a 2002, sota el suport de l'Institut de Cultura de la Ciutat de Barcelona. Ha participat al Grup d'Experts en fotografia convocat pel Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya Ferran Mascarell, per establir les línies per a una política pública al voltant de la fotografia. Paral·lelament ha estat catedràtica d’ensenyaments secundaris, compromesa en la renovació de la didàctica de la imatge dissenyant materials i programes, i com a formadora de professorat. Aquesta  experiència docent i d’investigació ha estat cabdal a l’hora d’assajar tècniques i recursos per tal de comunicar i recollir l’experiència del públic en la seva feina com a comissària d’exposicions.

 

© Luis Brito

Galeria d'imatges

Comencem a instal·lar les imatges a gran format

Col·locant les imatges a les parets del voltant del campanar

Instal·lant una imatge a la teulada de la Pietat

Imatges a les parets del voltant del campanar

Actualitat —

Notícies

Organitza

Col.laboradors principals

Patrocinadors

ÚS DE COOKIES

Aquest lloc web utilitza galetes perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqui l'enllaç per més informació.